Second Thoughts over de EU Top

Europa is nog niet uit de woods. Er zijn nog veel vragen:

1 Is Griekse bailout voldoende?

De 50% haircut is geen 50% en leidt samen met de 100 miljard lening slechts tot 120% BBP schuld in 2020. Dat is het huidige niveau van Italie en daar is de markt heel zenuwachtig over. De troika gaat nu nog scherper toezien op bezuinigen in Griekenland. Het effect zal de Griekse economie pijn doen. Dat kan niet anders maar Griekse burgers zullen zeker de straat opgaan

2 Onduidelijkheid over de private bijdrage aan haircut

De bijdrage van de banken is vrijwillig. De Europese regeringen hebben als 30 miljard aan sweeteners toegezegd in de vorm van credit enhancements. Er is dus geen verplichte bijdrage want men vreesde een miljarden lawine aan Credit Default Swaps. Zelfs de oude 21% regeling had nog niet geleid tot een deal met de private partijen

3. Politieke en sociale onrust

Er zijn al grote demonstraties in Athene en die zullen zeker toenemen. Griekenland wordt de facto een economisch protectoraat van Brussel. Ook in Italie zijn burgers en ook de oppositie niet enthousiast over een Berlijns dictaat. De euro-crisis is dus ook een democratische crisis

4. Lukt het om het EFSF substantieel te verhogen?

Duitsland en Frankrijk hopen het EFSF te verhogen door de eerste 20% van de verliezen op Italiaanse en Spaanse obligaties te verzekeren. Deskundigen vrezen dat investeerders de 20% en de 80% apart gaan verhandelen waardoor de rente slechts daalt op de 20% en niet op de 80 %. Het Special Purpose Vehicle zou wel eens minder of geen investeringen kunnen opleveren van China, Brazilie en Japan. De Chinese toezegging is boterzacht.

5. De banken zullen nauwelijks nog leningen verstrekken aan ondernemers

Herkapitalisatie is belangrijk en goed maar het betekent wel dat de banken nog minder geld uitlenen dan zij nu al doen. Als de banken niet elders geld vinden bijv. in China dan zullen zij zelf zuiniger moeten zijn. Dan zitten wij dus in een lange periode van nauwelijks of geen groei. Die angst heb ik overigens al veel langer.

6 Wat gaat de ECB doen?

Draghi heeft aangekondigd de interventies te continueren. Met het vertrek van Weber en Stark zal Draghi waarschijnlijk roomser dan de paus zijn om geloofwaardigheid te winnen. De Duitsers blijven kritisch t.a.v. de interventies en om goede redenen. Draghi zou wel eens kunnen besluiten om de renteverhogingen van Trichet niet snel ongedaan te maken.

7. Heeft de Europese Commissaris Begrotingsbeleid echt tanden?

Summit Statement 27c

a. for euro area Member States in excessive deficit procedure, the Commission and theCouncil will be enabled to examine national draft budgets and adopt an opinion on them before their adoption by the relevant national parliaments. In addition, the Commissionwill monitor budget execution and, if necessary, suggest amendments in the course of the year;
b. in the case of slippages of an adjustment programme closer monitoring and coordination
of programme implementation will take place.

28. We look forward to the Commission’s forthcoming proposal on closer monitoring to the
Council and the European Parliament under Article 136 of the TFEU. In this context,
welcome the intention of the Commission to strengthen, in the Commission, the role of the
competent Commissioner for closer monitoring and additional enforcement

Further integration
34. The euro is at the core of our European project. We will strengthen the economic union to
make it commensurate with the monetary union.
35. We ask the President of the European Council, in close collaboration with the President of the
Commission and the President of the Eurogroup, to identify possible steps to reach this end.
The focus will be on further strengthening economic convergence within the euro area,
improving fiscal discipline and deepening economic union, including exploring the possibility
of limited Treaty changes. An interim report will be presented in December 2011 so as to
agree on first orientations. It will include a roadmap on how to proceed in full respect of the
prerogatives of the institutions. A report on how to implement the agreed measures will be
finalised by March 2012.

Er is dus nog helemaal niets afgesproken. Het Zuiden heeft dus geld gekregen zonder echte concessies op het gebied van begrotingsbeleid. Barosso probeert nu Commissaris Rehn op te krikken met begrotingsbevoegdheden maar daar zal Sarkozy niet op zitten te wachten. Grote landen hebben geen zin in soevereiniteitsoverdracht want zij hebben veel te verliezen. Kleine landen verliezen minder als de EC meer macht krijgt omdat zij uberhaupt weinig invloed hebben.

 

In de Euro summit statement staat overigens nog een zinsnede die ik jullie niet wil onthouden:

Reinforcement of national fiscal frameworks beyond the Directive on requirements for
budgetary frameworks of the Member States. In particular, national budgets should be
based on independent growth forecasts;

Dat wordt nog leuk. In NL valt het CPB formeel onder ELI

Wordt vervolgd. Indien U commentaar wil geven dan kan dat hieronder

2 thoughts on “Second Thoughts over de EU Top

  1. Hallo, ik heb met veel genot je bericht gelezen! Op zeker dat ik binnenkort http://arendjanboekestijn.nl/?p=1107 wederom opnieuw bezoek! Wist je trouwens dat ik dit bericht heb gevonden op de tweede pagina van Google? Vreemd genoeg kan ik alleen het steekwoord niet meer zien waarmee ik je gevonden hebt!

Leave a Reply